onsdag 24 februari 2010

Filmtips?

Natten trycker sig mot mina fönster och utanför huset viner vinden och snön yr. Jag ligger med datorn på magen och tittar på Ola Svensson Superstar på SVT-Play och funderar på om jag kan inspireras av klippningen eller dramaturgin i dokumentären.

Jag funderar nu på vilka andra dokumentärer/personporträtt som man kan inspireras av. Gärna om musiker, konstnärer eller andra kreativa människor. Så min fråga till er blir om ni har några tips på dokumentärer jag borde se. Har ni sett något snyggt, inspirerande, vacker eller bara allmänt bra?

Jag har testat olika former av klippning men experimenterar hela tiden.

Så skriv gärna i kommentarfältet eller maila mig om ni har något ni tycker jag ska se. Tack!
/A
andreasnilssons@hotmail.com

6 kommentarer:

  1. - The Devil and Daniel Johnston
    - You're Gonna Miss Me
    - Let's get lost

    SvaraRadera
  2. Fallen angel om gram parsons följer klassiskt recept men den är snygg. Kom förbi en kväll så kollar vi /ges

    SvaraRadera
  3. Lätt att jag gör GES!
    Så snart jag kommer förbi kommun.
    /Andreas

    SvaraRadera
  4. Hej,

    verkar vara ett intressant projekt! Ser fram emot resultatet.

    Dokumentärer/personporträtt jag kommer att tänka på som är fantastiska:
    "You're gonna miss me" (Om Roky Erickson)
    "Dont look back" (om Bob Dylan -ett måste)
    "Muraren" (om skådespelaren Tommy Berggren)

    Sedan är ju "Buena vista social club" och "The last waltz" två klassiker i genren...

    /Toni , savela5@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. savela:
    tack för tipsen. Hör av mig när det finns nåt större att visa.
    Ha det fint!
    //Andreas

    SvaraRadera